fredag 2 september 2011

Mandarinand i Umeå

Snyggaste killen i stan, en Mandarinand som jag redan i våras döpte till Sven. Jag har inte sett honom sedan dess så det var ett kärt återseende.
Den är lite ruggad nu, den byter till vinterkläder, men vacker iallafall:).



Ursprungligen härstammar Mandarinanden från Östasien. Redan på 1740 talet inskaffades mandarinänder till parker i England. Senare har även flera parker i Sverige skaffat dessa färgstarka änder. Under 1900-talet har förrymda fåglar förvildats, och de häckar numera regelbundet på flera platser i Europa. Eftersom klimatet i Sverige tycks passa dem så förekommer även sporadiska häckningar här.

4 kommentarer:

  1. Den ser lite annorlunda ut, men du skriver ju att den ruggar. Kul med ovanliga fåglar tycker jag.

    SvaraRadera
  2. This post was really awesome! thanks a lot for sharing!!

    Ink Experts is a solutions provider for most of your printing requirements when it comes to ink and ink related products. Quality print solutions with service that some established companies cannot match. We provide digital inks, digital substrates, digital printing machines, coldset inks, heatset inks, sheetfed offset inks, liquid inks, water-based inks, solvent-based inks.
    Web: www.inkexpertsinternational.com

    SvaraRadera
  3. Hej, jag tror jag har fångat en annan mandarinand än din Sven, min ser liksom lite yngre ut, i alla fall ruggar den inte. Vad tror du är det samma eller finns det minst två i staden?

    SvaraRadera

I will be really happy if you leave your nice comment here!

THANK`s / AX

Ax